Dyslextiskt Kebabstuk

Svensk blog om cms

Prenumerera på Nyhetsflöde Svensk blog om cms
Nyheter om E-handel, CMS och CXM Kundupplevelse
Uppdaterad: 3 timmar 55 minuter sedan

Katrineholms kommun byter CMS för tredje gången på fem år

4 timmar 24 minuter sedan

Johan Nilsson, Marketing Manager på SiteVision, tipsar om att en av hans gamla arbetsgivare MyLives kunder bytt till SiteVision. Katrineholms kommun övergav redan 2013 Episerver som intranätprodukt efter en relativt infekterad kund- och partnerrelation. Men nu fem år senare är det SiteVision som har upphandlats som nytt CMS för externwebben. Även där ersätts Episerver.

Valet ska fallit på SiteVision p.g.a. CMS:ets användarvänlighet och flexibilitet. Webbsidan beräknas lanseras till hösten och driftas i SiteVision Cloud.Vill ni se alla Digitala Labb som byggts av olika byråer och IT-konsulter runt om i Sverige?

MKSE.com har samlat på sig en lista med alla investeringar.

Klicka. Här.
Kategorier: Svenskt

Datainspektionen bygger nytt, dödar GDPR-info och satsar på Matomo istället för Google

tors, 05/24/2018 - 16:37

Datainspektionen har gått live med en ny .NET-baserad webb. Lanserad för att ge uppdaterad information om t ex dataskyddsförordningen och GDPR. Däremot var det inte speciellt lyckat att Datainspektionen missade att styra upp sin egna SEO och re-directade inte tusentals länkar från diverse sökmotorer. Inklusive samtliga GDPR-länkar som väldigt många svenskar ville komma åt innan den 25:e maj. De kunde inte hellre längre nås från sociala nätverk eller andra sajter där de delats. Det ledde till ett mindre uppror på Twitter.

Dessutom har Matomo open source web analytics aktiverats, samma lösning som Skatteverket och Arbetsförmedlingen valde framför Google Analytics nyligen. Något som kan vara en blivande trend (?) – apropå GDPR och att äga sin data. I varje fall i myndighetssammanhang.

Den nya sajten ska även ha försetts med ett mer modernt gränssnitt, målgruppsanpassad information och sent om sider en responsiv lösning (bland de sista i Sverige?).

Förra året berättade Datainspektionen för MKSE.com om sin nya WordPress/WooCommerce e-handel framtagen inhouse. Sedan tidigare har man använt en Episerver framtagen av NetRelations. Byggd enligt 24-timmarsmyndighetens riktlinjer.Vill ni se alla Digitala Labb som byggts av olika byråer och IT-konsulter runt om i Sverige?

MKSE.com har samlat på sig en lista med alla investeringar.

Klicka. Här.
Kategorier: Svenskt

Så möter Acquia och Drupal krav på Marketing Automation, grafisk vy över CX touchpoints

tors, 05/24/2018 - 11:34

Acquia med nya VD:n Michael Sullivan och grundaren Dries Buytaert fortsätter se på sig själva och Drupal som en hubb för alla andra tjänster. De 1,537 mdr SEK bolaget tagit in i riskkapital räcker inte för open source aktören att köpa sina egna Magento, Mulesoft eller Livefyre och bygga sviter. Då återstår att positionera sig som bästa alternativet inom best-of-breed .

Tidigare har Dries hyllat egna plattformens historik som en högst öppen produkt och kallat den idealisk när en best-of-breed kundupplevelsehantering med flera olika plattformar och tekniker ska byggas upp. Drupal har genom åren ständigt fått tänka på, bereda väg för och acceptera spridda open source teknologier och olika ramverk. Därför ska de vara mognare än de proprietära alternativen i den rådande martech världen med över 5000 olika produkter att integrera.

Redan 2012 hoppades Acquia att världens alla CMO:er ska se fördelarna med deras öppna, molnbaserade variant av CXM (som då kallades Drupal “Open WEM” eller  “Open Web Experience Management”). Erbjudandet var en Drupal 7-plattform med Acquia app-marknadsplatsen samt olika molntjänster. Drupal modulerna skulle enligt samma “best-of-breed” tanke kunna kopplas ihop med marketing automation och social analytics tjänster. Främst stöd för Marketo, Salesforce, Google Analytics, Exact Target och Facebook nämndes då.

Ett exempel på hur öppet plattformen fungerar som ofta nämns idag är t ex Drupal och Salesforce Commerce lösningen hos sportvarumärket Puma.

I nya Marketing Automation lösningen Acquia Journey tar intressebolaget Acquia det hela ett steg längre. Där har de, på snarlika Sitecore-manér, skapat en grafisk vy över hur olika tekniker och MA-plattformar samt annonseringsvariationer kan målas upp. Lösningen liknar den som just Salesforce Marketing Cloud erbjuder.

Kategorier: Svenskt

Inför GDPR: Salesforce-företaget lockar tillbaka e-post med Dreamforce-tävling

tors, 05/24/2018 - 09:19

En hel del aktörer inser inför GDPR imorgon fredag att de kanske borde driva in accept på hela sina epostlistor igen. Detta är en metod för de aktörer som historisk inte använt double-opt in på sina marketing automation-utskick eller de som är osäkra om de i tidigare T.o.S. och Privacy Policy-dokument hade allt i sin ordning.

Nästan samtliga mottagare av denna typ av nyhetsbrev har troligtvis inte har tid eller intresse att på nytt acceptera utskick. Det är långt ifrån säkert att användare fortfarande suktar efter prenumeration på en nyhetsbrevslista som kom till vid accept i en registreringsprocess eller dylikt. Det kommer troligtvis komma en större backlash i och med detta.

“Väldigt få accepterar manuellt om-utskick inför GDPR. Troligtvis tappar många epostlistor just uppemot 50% av sina mottagare.”

Detta håller just nu en mängd epostlisteägare bli varse om. Deras reaktion kan bli att de till i höst stegvis börjar smyga tillbaka tillbaka alla värdefulla mottagare som accepterande. För att skapa samma, på tiden innan 25:e maj ändå medgörliga, mottagargrupp som de hade pre-GDPR.

Och under veckans har alla knep typer av knep för att locka tillbaka användare till nyhetsbreven dykt upp. Värst är nog Salesforce-partnern CloudSense. När GDPR blir till för att inte personuppgifter ska spridas genom olovliga medel så väljer det engelska företaget att driva in epost igenom genom lockbetet (!) att de som om-accepterar e-post är samtidigt med i utlottningen av en resa till Dreamforce i San Fransisco.

“Win a trip. Thanks to GDPR!”

Just den typ av kampanj som lett fram till att epost och personuppgifter spritts hej-vilt över internet från första början.Vill ni se alla Digitala Labb som byggts av olika byråer och IT-konsulter runt om i Sverige?

MKSE.com har samlat på sig en lista med alla investeringar.

Klicka. Här.
Kategorier: Svenskt